Михайло Мухин, видатний український науковець і публіцист, залишив потужний слід перебування на Закарпатті в 1930-х рр. минулого століття.

Звичайно, насамперед йдеться про його мобілізуючу, вишкільну й популяризаторську літературно-мистецьку діяльність в середовищі молодих письменників: Зореслава, Ірлявського, Моґіша, Кошана, Лазорика, Боршоша і т. д., і т. д.

Переїзд до Ужгорода у 1935 році позначений також початком тривалої й об’ємної резонансної праці про М. П. Драгоманова і драгоманівщину.

На фото: Сидять (зліва): Валентина Равич-Коритникова, Марина Антонович; Стоять: Михайло Мухин, Олег Ольжич, Євген Маланюк, Микола Чирський, Улас Самчук

На фото: Сидять (зліва): Валентина Равич-Коритникова, Марина Антонович; Стоять: Михайло Мухин, Олег Ольжич, Євген Маланюк, Микола Чирський, Улас Самчук

Але при всьому цьому пильний погляд М. Мухина був спрямований і на театральні процеси в краї. У його доробку набереться чимало виважених оглядів і рецензій на театральні постановки в Ужгороді, Мукачеві, Хусті різних театрів, режисерів, драматургів…

Цікавим видається епістолярний діалог двох давніх приятелів, доля яких звела й на Закарпатті, ‒ Михайла Мухина й Миколи Чирського, в епіцентрі якого ‒ проблема сучасного театрального мистецтва, а зокрема оперети.

Мухин пише Чирському:

«Вельможний пане Чирський, передвчора відбулася друга вистава (першою була прем’єра) «Місяця…» в Ужгороді. Грали: Аркас, Кирчів, Ручкова, Баратов, Іванова, панна Льоля, Ручко. Настрій в артистів був убійчий. Початок був неймовірно млявий. Не грали, а тягли…

До речі, я хочу написати статтю про сучасний репертуар. Але потребую матеріялів. Прошу Вас дуже прислати мені “взґляд і нечто” про укр. оперетковий репертуар, про модернізацію етц.»

У відповідь Микола Чирський надіслав обширного листа з детальним розглядом проблеми та своїми міркуваннями про театральні справи:

«…На мою думку, не лише “злодневність” має бути ознакою нової оперети… “Злободневний” елемент може легко вміститися в куплєтах… Відома річ, що оперета мусить, як еола, звучати вітрами сучасности, але тема є прецінь вічна… Отже ж, головне полягає у формі, що має в себе прийняти цей новий зміст… чи скорше ‒ нові інтерпретації вічних тем…

…Нічого й казати, що на тлі нашого театрального здичавіння у публіки й по цей бік рампи, справа ця виглядає траґічно. Досить того, що за останнє десятиліття, крім моїх постановок в Ужгороді та Празі, і Балтаровича з Лужанським у Львові, в нас не було жадної новинки з цього обширу…

…Ані наші письменники, ані антрипринери в рівній мірі рішуче нічого не зробили, аби зіштовхнути наш театр зі стоячої води безнадійної провінціяльности, а щодо оперети, то ця справа рівна цілковитому зеро. (Я не беру під увагу совєтської України, так само я не можу брати під увагу грача в ґольф, зв’язаного по руках і ногах…).

…Думки ці печуть мене вогнем. Я не можу спати, коли не траплю на них і з жахом відчуваю своє безсилля бодай щось зробити для цього діла…»

Наші артисти

Наші артисти

Карикатура на М. Мухина. Автора встановити складно, підписаний криптонімом ПХ (або ХП)

Карикатура на М. Мухина. Автора встановити складно, підписаний криптонімом ПХ (або ХП)

Джерело: Андрій Ребрик, матеріали з архівної справи М. Мухина у ЦДА ГОУ